Isosta viihtyisäksi - inspiroidu Nordvangskolenin pihan muutoksesta
Nordvangskolen rakennettiin vuonna 1950 aikakauden suuntausten mukaisesti, ja se onkin sekä arkkitehtonisesti että rakennustavaltaan hieno. Kyseinen aikakausi tunnetaan Tanskan arkkitehtuurihistoriassa kultakautena, ja sen ajan rakennuksien erityispiirteet katoavat helposti rakennusten ja ulkoalueiden kunnostuksen yhteydessä.
Nordvangskolenin alueilla ei aiemmin ollut kovin hauska oleskella, koska pihalla ei ollut mitään tekemistä ja mahdollisuudet fyysisiin aktiiviteetteihin olivat riittämättömät.
Saadessamme tehtävän suunnitella pihan ja leikkipaikan uudelleen halusimme sekä ottaa huomioon olemassa olevan pihan pohjan että tuoda ulkoalueen nykypäivään.
Koulun henkilökunta ja vanhemmat halusivat myös osaltaan tukea lasten toivetta päästä leikkimään ja liikkumiaan.
Koulun leikkipaikka piha-alueella
Kaikilla koulujen pihojen leikkipaikoilla on valtavan suuret mahdollisuudet edistää lasten fyysistä aktiivisuutta. Niinpä suunnittelutyössämme keskityimme luomaan ulkotilan, joka tarjoaisi runsaasti mahdollisuuksia monipuoliseen toimintaan ja vapaaseen liikkumiseen hauskan leikin kautta. Lisäksi alueen tuli tukea oppimista, edustaa koulun identiteettiä ja olla silmää miellyttävä.
Koulun leikkipaikan odotettiin sisältävän runsaasti leikkimahdollisuuksia, joten monet vanhat suuret ulkoalueet oli mietittävä uudelleen ja pienennettävä.
Ulkoalueiden pienentäminen
Suuret ja avoimet ulkoalueet voivat näyttää luotaantyöntäviltä ja pelottavilta. Jotkut lapset reagoivat laajoilla alueilla passiivisesti ja vetäytyvät pois
aktiviteeteista. Herkälle lapselle onkin tärkeää, että hänellä on mahdollisuus poistua ja osallistua esim. roolileikkiin pienessä ryhmässä.
Suunnittelussa keskityttiin luomaan pienempiä alueita sekä viihtyisiä ympäristöjä, jotka sopivat esikoulun, alakoulun ja yläkoulun oppilaille.
Toimme pihalle liikunnallisia leikkivälineitä, jotka tukevat lasten ja nuorten motoristen taitojen, oppimisvalmiuksien, hyvinvoinnin ja sosiaalisten taitojen, kuten luokkahuoneessa käyttäytymisen, kehitystä. Alueen haluttiin tukevan lasten kokonaisvaltaista terveyttä.
Suunnittelimme uudelleen koulun suuren leikkialueen ja haastoimme perinteisen kuvan koulun piha-alueesta. Kaiken kaikkiaan koulun pihasta tuli erilainen, aktiivinen ja leikkisä ulkoilualue, joka haastaa oppilaita ja kannustaa sosiaaliseen kanssakäymiseen ja tuntikausien hengailuun.
Suurista alueista tuli viihtyisämpiä
Koulun piha jaettiin kuuteen alueeseen:
Alue 1 - koulun suuri leikkialue CITY
Suuri leikkialue, maahan tehdyt merkinnät ja maalatut kentät tarjoavat uusia tiloja leikkiä ja toimintaa varten. Leikkialueelta löytyy esimerkiksi trampoliini, pöytäjalkapallo, salkopallolaite ja koripallokenttä. Lisäksi pihalla on tyhjiä ympyröitä, joihin lapset voivat piirtää pihapeleihin tarvittavia ruudukoita, ympyröitä jne.
Alueelle on lisätty vihreitä värejä, jotka sopivat hyvin yhteen punatiilisten rakennusten kanssa.
Alue 2 - Vehreä PUUTARHA
Alue pihan sisällä, jossa on uusia istutuksia oppimista, ryhmätyöskentelyä ja uppoutumista varten. Tämä on aistipuutarha, jossa on kolme erilaista aluetta, ulkoluokkahuone ja oleskelualue.
Alue 3 - Villi VIIDAKKO
Keinu, karusellit, useat tasapainoiluvälineet ja kaksi vaijerirataa luovat haastavan ja hauskan esteradan.
Nuotiopaikka sai uudet seinät ja penkit.
Alue 4 - ylös ja alas nouseva VUORISTO
Alue on jaettu neljään eri hengailualueeseen, joissa on uusia istutuksia, leveät portaat ja haastava BMX-rata.
Alue 5 - rauhoittava KIRJASTOPUUTARHA
Tilaa opetukseen ja uppoutumiseen. Uudet istutukset suojaavat pysäköityjä autoja. Kuusi suurta kirjaa toimivat näyttämönä, istumapaikkana ja kasviastioina sekä rakentavat alueelle identiteettiä.
Alue 6 - kohtaamisia KADULLA
Suuri matalareunuksinen pelikenttä, four square- ja koripallokenttä sekä trampoliinit. Vihreä väri heijastuu kenttien pinnasta, johon maalatut ympyrät katkaisevat pitkät linjat luoden harmonista ilmettä kaikkien koulun ulkoalueiden välille.
Kaikki suunnittelun osa-alueet valittiin oppilaiden, opettajien ja koulun johtokunnan toiveiden perusteella.
Tutkimus on opettanut meille
Liian vähäinen fyysinen aktiivisuus koulun pihalla on monimutkainen ongelma. Charlotte Pawlowski on väitöskirjassaan tunnistanut 12 tekijää, jotka vaikuttavat lasten fyysiseen aktiivisuuteen välituntien aikana.
Kun siis halutaan vahvistaa lasten fyysistä aktiivisuutta, on oltava tietoinen ilmiön monimutkaisuudesta ja lasten erilaisista kokemuksista siitä, mikä vaikuttaa heidän fyysiseen aktiivisuuteensa.
Charlotte Pawlowskin tunnistamat tekijät
1) kehollinen itsetunto ja kyvykkyys
2) sukupuoli
3) sukupuolittunut koulukulttuuri
4) kavereiden vaikutus
5) ristiriidat ja syrjäytyminen
6) tila- ja paikkakokemukset
7) leikkivälineiden puute
8) tuki ulkoleikeille
9) kännykän ja tabletin käyttö
10) välituntien pituus
11) järjestetty toiminta
12) sää
Vinkkejä - tuo opetusta enemmän ulos
✓ Luo fyysisesti rajattu ja muuttuva ulkotila
✓ Varmista, että pihalla on suojaa huonon sään varalta
✓ Varmista, että tilojen tarjoamat puitteet on helppo hahmottaa ja minkälaista toimintaa siellä voidaan harjoittaa (rajua vai rauhallista leikkiä?)
✓ Anna opettajille välineitä ulkoilmaopetusta varten
Vinkkejä - inklusiiviset ulkoalueet
✓ Luo tila, joka ei ole kuin klassinen leikkipaikka
✓ Ilmaise moninaisuutta ja rohkaise itse valittuun ja opettajan johtamaan toimintaan
✓ Luo elementtejä, jotka aktivoivat
✓ Ajattele uudelleen perinteisiä tiloja, esim. pyöreä keinu ja useita rajattuja väyliä
✓ Luo tilaan useita vyöhykkeitä
✓ Luo hengailupaikkoja rentoutumiseen
Lue lisää Tanskan syöpäyhdistyksen, Realdanian ja The Local Construction Fundin esitteestä "Drøn på undervisningen".