Leikkiä, liikuntaa ja hyvinvointia erityistarpeisille lapsille
Ulvedalsskolenin erityiskoulun tavoitteena on taata kaikkien koulua käyvien erityistarpeisten lasten hyvinvointi. Heidän tavoitteenaan on auttaa lapsia osallistumaan aktiivisesti sosiaaliseen toimintaan ja tukea heitä kehittämään vahvat oppimistaidot ja henkilökohtaiset kyvyt.
Trivselcenter Ulvedal - tai Ulvedalsskolen - on Silkeborgissa, Tanskassa sijaitseva koulu lapsille, joilla on sosiaalis-emotionaalisia ongelmia. Kyseessä on pieni koulu, jossa on yhteensä vain 35 oppilasta kaikista ikäryhmistä. Koulun arjessa keskitytään lasten terveyden ja hyvinvoinnin parantamiseen kannustamalla heitä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveelliseen ruokavalioon. Arkirutiineihin kuuluvat esimerkiksi kävelylenkki aamulla sekä liikunta ja leikki ulkona päivän aikana.
Koulun toinen pedagoginen painopiste on lasten konfliktitasojen alentaminen parantamalla vuorovaikutusta ja haastamalla heitä kehittämään motorisia taitojaan. Ponnistelujen tuloksena lasten konfliktitasot ovat laskeneet vuodesta 2014 vuoteen 2019. Koulu tilasi vielä myöhemminkin uuden leikkialueen parannetuilla ominaisuuksilla, jotka innostavat aktiivisuuteen, leikkimiseen ja motoristen taitojen kehittämiseen. Tuloksena oli leikkialue, josta on hyötyä sekä oppitunneilla että välitunneilla.
Dynaamisen ulkotilan luominen
Aluksi keskityimme lasten ikäjakaumaan ja heidän erilaisiin haasteisiinsa. Päädyimme jakamaan alueen, jotta lapset voivat leikkiä yhdessä pienemmissä ja homogeenisemmissa ryhmissä.
Leikkialueella on tilaa vaihtelevalle toiminnalle ja erilaisille temperamenteille, ja samalla eri leikkialueiden välillä on selkeät rajaukset.
Kaikilla oppilailla on oltava mahdollisuus leikkiä aktiivisesti ilman, että muut häiritsevät tai estävät heidän leikkejään. Lasten motoristen taitojen kehittymistä haastetaan kaikilla leikkialueilla turvallisessa ympäristössä.
Leikkiarvot
Edellytimme leikkivälineiltä monia leikkiarvoja, jotta ne pystyisivät vastaamaan lasten erilaisiin tarpeisiin.
Kaikki leikkivälineet yhdessä luovat koululle monikäyttöisen alueen, joka tarjoaa sekä fyysisiä että aistimotorisia haasteita.
Vestibulaarinen aisti: Keinu ja jousikeinut.
Kinesteettinen aisti: ryömiminen, kiipeily, tasapainoilu ja hyppiminen.
Taktiilinen aisti: materiaalien koskettelu.